Generelle forretningsbetingelser

Disse forretningsbetingelser er gældende i alle kundeforhold, medmindre andet er aftalt skriftligt.

 

1.     Virksomhedsoplysninger

 

  • FlexTemp ApS, CVR-nr. 44167220, er etableret på adressen Tankedraget 7, 4. sal, 9000 Aalborg (”Leverandøren”).
  • Leverandøren kan kontaktes på telefonnummer (+ 45) 70 60 55 64 samt på e-mailadressen kontakt@flextemp.dk.
  • Leverandøren er organiseret som et anpartsselskab (ApS).

2.     Aftalegrundlag

  • Disse forretningsbetingelser udgør sammen med Leverandørens ordrebekræftelse samt ethvert bilag vedlagt de førnævnte dokumenter det samlede aftalegrundlag mellem Leverandøren og kunden (”Aftalegrundlaget”).
  • Leverandøren formidler udlejning af vikarer og dermed forbundet udlejning af arbejdskraft efter Leverandørens skøn. Kunden er den virksomhed, som modtager levering af sådan arbejdskraft, herunder ved ibrugtagning af udsendte vikarer.
  • En ordre er bindende for kunden, når ordren er kommet frem til Leverandøren.
  • En ordre er bindende for Leverandøren, når kunden har modtaget ordrebekræftelse eller levering påbegyndes på Leverandørens foranledning.
  • Når en ordre er bindende for begge parter, udgør denne en konkret aftale underlagt Aftalegrundlaget. Kunden kan have flere aktive ordrer ad gangen, idet hver ordre udgør sin egen vikarordning. Begrebet ”vikarordning” omfatter også levering af anden arbejdskraft, selvom ordet ”vikar” ikke er anvendt. Begrebet ”vikar” omfatter enhver arbejdsyder udsendt af Leverandøren, uanset om ordet ”vikar” fremgår af vedkommendes titel eller stillingsbetegnelse.
  • Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt disse skriftligt.

3.     Aftaleperiode og opsigelse

  • Vikarordningen begynder på den opstartsdato, som fremgår af parternes aftale, dog senest på den dag, hvor levering påbegyndes.
  • Kunden kan opsige vikarordningen med et skriftligt varsel på 5 hverdage, og Leverandøren kan opsige vikarordningen med et skriftligt varsel på 10 hverdage.
  • Uanset punkt 2 udgør aftaleperiodens første uge – beregnet som 5 arbejdsdage – en prøveperiode. I prøveperioden kan hver part for sig opsige vikarordningen med et skriftligt varsel på dags varsel, dog senest kl. 15.00 med virkning til næstkommende kalenderdag. Fremkommer opsigelse efter kl. 15.00, træder opsigelsen først i kraft ved udløbet af den næstkommende arbejdsdag.
  • Kunden kan annullere vikarordningen før vikarordningens opstart – dvs. før vikarens første arbejdsdag – mod betaling af et gebyr på kr. 1.999. Annullation skal ske skriftligt til Leverandøren senest kl. 13.00 på sidste hverdag før vikarordningens opstart. I modsat fald kan der ikke annulleres.
  • Såfremt kunden ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til Aftalegrundlaget, kan Leverandøren opsige vikarordningen uden varsel og med øjeblikkelig virkning.

4.     Dialog og samarbejde

  • Hvis der opstår samarbejdsudfordringer eller andre vanskeligheder, tager Leverandøren kontakt til kunden. Leverandøren forpligter sig til aktivt at arbejde på en løsning og holde kunden informeret om processen.
  • Leverandøren tildeler kunden en primær kontaktperson, som kunden kan rette henvendelse til i relation til parternes samarbejde. Den af Leverandøren udpegede kontaktperson har bemyndigelse til at iværksætte rimelige og nødvendige handlinger.
  • Korrespondance mellem parterne vedrørende aftalen og samarbejdet, herunder alle vikarordninger, skal foregå på dansk. Kunden accepterer, at Leverandøren til enhver tid kan afvise kommunikation på andre sprog.
  • På kundens anmodning leverer Leverandøren lister over personale med oplysninger om navn, faglig baggrund og anciennitet for hver indgået vikarordning.
  • Leverandøren er i enhver henseende berettiget til at begrænse kommunikation i det omfang, som er nødvendigt for at overholde gældende persondatalovgivning, herunder – men ikke begrænset til – at kræve brug af krypteret e-mail, nægte deling af følsomme personoplysninger uden lovlig hjemmel mv.

5.     Aftaleforholdet til vikaren

  • Vikaren er udsendt af Leverandøren til at indgå som en del af kundens medarbejderstab. Dette betyder, at vikaren er underlagt kundens anvisning, kontrol og instruktionsbeføjelse. Vikaren er ikke repræsentant eller fuldmægtig for Leverandøren, og vikaren kan ikke indgå forpligtelser eller aftaler på vegne af Leverandøren. Vikaren og kunden kan dog mellem hinanden tilrette den daglige afvikling af arbejdet, såfremt dette sker uden påvirkning af Leverandørens rettigheder og forpligtelser, eller hvis dette sker efter forudgående og skriftlig aftale med Leverandøren.
  • Vikarens udsendelse som en del af kundens medarbejderstab medfører tillige, at Leverandøren ikke er underleverandør på de arbejder, som kunden anvender vikarens arbejdskraft til. Udsendelse af vikaren udgør ikke levering af underentreprise eller lignende.

6.     Kundens forpligtelser

  • Når vikaren arbejder for kunden, er kunden ansvarlig for at sikre, at vikaren er dækket af (i) kundens arbejdsskadeforsikring, (ii) de til enhver tid lovpligtige forsikringer, som gælder for kundens egne medarbejdere, samt (iii) de yderligere forsikringer, som kunden egne ansatte drager fordel af.
  • Kunden har instruktionspligt overfor vikaren, herunder en forpligtelse til at undervise vikaren i korrekt arbejdspraksis for at hindre skader. Kunden skal påse, at vikaren tilknyttes en kvalificeret kontaktperson, som kan træne og føre tilsyn med vikaren samt tilbyde løbende støtte i det nødvendige omfang. Kontaktpersonen skal også bistå vikaren i at blive integreret med de andre ansatte for en problemfri overgang.
  • Kunden er selvstændigt ansvarlig for overholdelse af den til enhver tid gældende persondatalovgivning, herunder håndtering af vikarens personoplysninger. I tillæg til sine almindelige forpligtelser efter persondatalovgivningen, påtager kunden sig følgende yderligere pligter over for Leverandøren, som alene kan fraviges med forudgående skriftlig godkendelse fra Leverandøren, eller såfremt fravigelse udtrykkeligt kræves i henhold til dansk ret:
  • kunden behandler kun persondata om vikarer, som udfører arbejde for kunden,
  • kunden videregiver eller deler ikke personoplysninger om vikaren,
  • personoplysninger om vikaren slettes senest 3 måneder efter vikarordningens ophør, dog kan opbevaring forlænges til 6 måneder ved skriftlig godkendelse fra Leverandøren,
  • vikaren skal indrømmes adgang til sine egne personoplysninger hos kunden med henblik på, at vikaren kan se, rette, slette eller tilføje til sine oplysninger, som kunden har gemt, og
  • kunden skal i ethvert rimeligt omfang bistå vikaren og Leverandøren med rimelige forespørgsler omkring personoplysninger med henblik på overholdelse af Leverandørens persondataretlige forpligtelser, eller udøvelse af vikarens persondataretlige rettigheder.
  • Det påhviler kunden at stille de for arbejdets udførelse krævede materialer, værktøjer, redskaber, sikkerhedsudstyr, adgangskort, beklædningsdele samt øvrige nødvendigheder til rådighed for vikaren, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt i Aftalegrundlaget.
  • Kunden får adgang til Leverandørens vikarsystem og har pligt til at godkende den forudgående uges vagter senest kl. 16:00 hver mandag. Hvis godkendelse ikke sker i tide, vil de registrerede timer danne basis for fakturering.

7.     Kundens rettigheder

  • Såfremt kunden har anvendt én bestemt vikar i en arbejdsperiode på 481 timer eller mere, er kunden berettiget til efter udløb af vikarordningen at ansætte vikaren direkte og uden yderligere gebyr eller kompensation til Leverandøren.
  • Såfremt kunden har anvendt én bestemt vikar i en arbejdsperiode på mindre end 481 timer, da er kunden berettiget til at ansætte vikaren direkte og imod betaling af rimelig kompensation for Leverandørens tjeneste i forbindelse med udsendelse, ansættelse og uddannelse af vikarer. Den rimelige kompensation udgør kr. 50 x (481 – antal hidtil medgåede timer).
  • Kompensationen i punkt 7.2 finder ligeledes anvendelse ved kundens ansættelse af vikarer, formidlet af Leverandøren, der ansættes indirekte, herunder igennem andet vikarbureau eller anden tredjemand, ansættelse i kundens koncern- eller interesseforbundne selskaber eller lignede. Kompensation beregnes ligeledes ved ansættelse af vikarer, når Leverandøren har formidlet vikarens profil til kunden, men kunden ikke har haft vikaren ansat på vikarordning.

8.     Leverandørens pligter

  • Leverandøren instruerer vikaren og gør enhver rimelig bestræbelse på at sikre, at vikaren optræder positivt og loyalt over for kunden.
  • Leverandøren foretager en almindelig grundig og professionel undersøgelse af vikarens faglige diplomer og akkrediteringer inden for det fagområde, som fremgår af vikarens profil.

9.     Priser og betaling

  • Alle priser angives i danske kroner eksklusive moms og andre skatter, afgifter, gebyrer mv., medmindre andet er udtrykkeligt angivet.
  • Leverandørens honorar ifølge kontrakten for en vikarordning omfatter alle de specificerede tjenester beskrevet i den enkelte kontrakt. Ydelser, der kan faktureres separat, skal klart angives i kontrakten.
  • Hvis kontrakten angiver, at Leverandøren skal tage hensyn til fremtidige scenarier, der kan påvirke tjenesterne, eller hvis kontrakten skal ændres på grund af forhold, der opstår efter kontraktens indgåelse, gælder den oprindelige betalingsstruktur uændret, medmindre Leverandøren udtrykkeligt og specifikt har accepteret andet på skrift.
  • Leverandøren udsteder faktura hver 7. (syvende) dag med en betalingsfrist på 7 kalenderdage.
  • Betaling skal være effektiv, og kunden kan ikke foretage betaling ved modregning uden Leverandørens skriftlige samtykke.
  • Ved forsinket betaling opkræves der morarente med 2 % pr. påbegyndt måned.
  • Ved forsinket betaling kan Leverandøren suspendere samtlige ydelser, herunder levering af arbejdskraft via vikar, uden varsel og uden ansvar over for kunden. Såfremt kundens misligholdelse af betalingspligten medfører, at Leverandøren lider et tab over for vikaren ved at suspendere levering indtil betaling sker, da skal kunden holde Leverandøren skadesløs for dette tab.
  • Der opkræves rykkergebyrer og kompensationsgebyrer efter dansk rets almindelige regler.

10.  Timepriser, tillæg mv.

  • Standard timepriser fremgår af aftalen.
  • En standard arbejdsuge og arbejdstimer fastlægges i overensstemmelse med de for den enkelte vikarordning gældende overenskomster.
  • Alle tillæg for overtid, holddriftstillæg, aften- og nattillæg samt alle andre tillæg i henhold til gældende overenskomster eller gældende dansk lovgivning faktureres til kunden multipliceret med en faktor på 1,7 ekskl. moms. Udgør et tillæg kr. 100, udgør faktureringen således kr. 170 ekskl. moms.
  • Alle kilometerpenge udenfor og i arbejdstiden faktureres til kunden 1:1 ekskl. moms i henhold til den for vikarordningen gældende overenskomst. I mangel af overenskomst anvendes den danske stats til enhver tid gældende vejledende takster.
  • Den for vikarordningen gældende overenskomst er den, som fremgår af vikarordningen, herunder evt. jobbekræftelse tilknyttet vikarens udsendelse.
  • Ved ugunstige vejrforhold eller i situationer, hvor kunden forhindrer vikarens fremmøde, vil der blive pålagt kunden omkostninger i form af G-dage (undertiden kaldet ”godtgørelsesdage” eller ”arbejdsgivergodtgørelse”) i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning.

11.  Reklamation

  • Kunden skal reklamere skriftligt til Leverandøren, straks at kunden får eller burde have fået kendskab til fejl eller mangler ved Leverandørens ydelse. I modsat fald fortabes reklamationsretten.
  • Såfremt kundens reklamation vedrører vikaren, skal kunden samtidig med reklamationen skriftligt meddele Leverandøren en specifikation af reklamationen, herunder som minimum specifikation af (i) evt. mangler ved vikarens essentielle faglige eller personlige færdigheder, (ii) beskrivelse af vikarens evt. uacceptable adfærd samt (iii) evt. yderligere relevante oplysninger.

12.  Ansvarsbegrænsning og force majuere

  • Leverandørens erstatningsansvar er begrænset til fejl og mangler ved selve formidlingsydelsen og administrationen af vikarens udsendelse til kunden.
  • Leverandøren er ikke ansvarlig for fejl og mangler ved vikarens arbejde. Kunden er forpligtet til at bære ansvar for fejl og mangler begået af vikaren under udførelsen af arbejdet. Leverandøren er ikke forpligtet til at yde erstatning, rabat, godtgørelse eller anden kompensation for eventuelle skader, fejl eller mangler forvoldt af vikaren.
  • Leverandørens erstatningsansvar er begrænset til direkte tab. Leverandøren er således ikke ansvarlig for indirekte tab, driftstab, følgeskader eller lignende.
  • Leverandørens erstatningsansvar er, uanset årsag og uanset kravets art, begrænset til det beløb, der er faktureret for den ydelse, der forårsagede tabet, eller er årsag til eller direkte forbundet med erstatningskravet, medmindre ufravigelig og gældende dansk lovgivning bestemmer andet.
  • Udover hvad der udtrykkeligt er bestemt i Aftalegrundlaget, er Leverandøren ikke ansvarlig overfor kunden for tab, der stammer fra omstændigheder af usædvanlig art, og som hindrer, besværliggør eller fordyrer aftalens opfyldelse, hvis disse omstændigheder indtræder eller i det væsentligste udvikles efter fremsendelse af Leverandørens ordrebekræftelse og ligger uden for Leverandørens rimelige kontrol. Sådanne tilfælde omfatter blandet andet, men er ikke begrænset til:

Arbejdskonflikter, strejker, lockout, epidemi, pandemi, nationale eller globale sundhedskriser eller folkelige kriser, ildsvåde, krig, oprør, indre uroligheder, vejrlig og naturkatastrofer, valutarestriktioner, offentlig beslaglæggelse, import- eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, lovændringer med væsentlig negativ indvirkning på muligheden for aftalens opfyldelse, herunder energiforsyning, væsentlige pris- og/eller afgiftsforhøjelser, valutaudsving, produktions- og leveringsvanskeligheder, der skyldes forhold, der ikke kan bebrejdes Leverandøren, samt indtrædelse af force majeure hos relevante underleverandører.

  • Leverandørens ansvarsbegrænsninger er dog ikke gældende i tilfælde, hvor Leverandøren har udvist svigagtig eller forsætteligt skadevoldende adfærd og den forvoldte skade eller tab kan henføres til Leverandøren.

13.  Afsluttende bestemmelser

  • Såfremt der under aftalen eller en vikarordnings løbetid måtte opstå uforudsete udfordringer for Leverandøren, som ikke er indenfor Leverandørens kontrol og kan afhjælpes med rimelige og beskedne bestræbelser, herunder eksempelvis ændret lovgivning, har Leverandøren ret til at annullere aftalen eller en vikarordning uden ansvar, hvis kunden og Leverandøren ikke kan opnå enighed om en fælles løsning.
  • Frister angivet i ”dage” skal forstås som frister angivet i kalenderdage.
  • Ingen del af disse betingelser skal foregive at stride imod gældende dansk lovgivning, og Aftalegrundlaget skal i tilfælde af tvetydighed fortolkes på den måde, som ikke strider imod gældende dansk lov.

14.  Tvister, lovvalg og værneting

  • Ved ”gældende dansk lovgivning” eller lignende begreb skal forstås de til enhver tid gældende regler efter dansk ret, dog med undtagelse af sådanne retsregler, som ville føre til anvendelse af anden ret end dansk ret.
  • Tvister mellem parterne, der ikke kan afgøres i mindelighed, skal afgøres ved retten i den retskreds, hvor Leverandøren ifølge det danske CVR-register har hjemsted, og under anvendelse af gældende dansk lovgivning.
  • Bestemmelserne i dette afsnit 14 kan alene fraviges, såfremt dette er (i) påkravet efter ufravigelig gældende dansk lovgivning, eller (ii) ved aftale mellem Leverandøren og kunden i enighed.